وکیل، کمبود وقت و آسیب های ناشی از آن (۲)

وکیل، کمبود وقت و آسیب های ناشی از آن (۲)

در بیان چگونگی زندگی وکلا از جهت رفاه و تنعّم از نعمات حیات گفته شده است :
وکیل در آغاز کارش نان ندارد ( چون هنوز شناخته نشده و موکلین کافی ندارد و طبعاً وضع مادی اش خوب نیست ) . در میانه کار وقت ندارد ( که تفصیل آن گذشت ) و در پایان کار که – احتمالاً – هم نان دارد و هم وقت « دندان » برای خوردن ندارد !! . این موضوع تا حد زیادی واقعیت دارد و مدیریت کردن وضعیتی غیر از آن ، که برای وکیل نیز چون دیگر کسان زندگی متعادل و متعارفی ایجاد کند ، با توجه به شرایط و مقتضیات کار وکالت در کشور ما ، اگر محال نباشد ، بسیار دشوار است .
از کمبود وقت نتایج منفی آتی به بار می آید :
۱- اشکالات و اختلافات خانوادگی:
نداشتن زمان برای پرداختن به زن و فرزند ، خواه ناخواه به استحکام خانواده لطمه می زند . هر چند که این کمبود ناشی از صرف وقت وکیل در مسیری است که رفاه خانواده اگر اولین و مهم ترین هدف آن نباشد ، قطعاً از اولین و مهم ترین اهداف است .
این عدم استحکام که آثار و تبعاتی دارد با توجه به تأثیر و تأثر متقابل بر کار وکیل اثر می گذارد و دور باطلی را پدید می آوردکه بسیاری از وکلا و خانواده هایشان در چنبر آن گرفتارند .کمبود وقت وکیل باعث گله گذاری و جبهه گیری همسرش می شود . این پدیده بر فعالیت و کار وکیل تأثیر می گذارد و بازده کارش علی رغم صرف وقت نزولی می شود و برای جبران این نقصان ناچار وقت بیشتری صرف می کند و از خانواده دورتر می شود و این خود گله بیشتر و برخورد بیشتر را در پی دارد .
از این رو است که خانواده از هم پاشیده یا روابط خانوادگی ناموفق و سرد در میان وکلا کم نیست . همچنین فرزندانی که به علت کمبود وقت پدر  یا مادرِ  وکیلشان مشکلاتی پیدا کرده اند بسیارند .
این که گفته اند در کنار هر وکیل موفقی همسری مدیر و توانا قرار دارد درست است . چون خود وکیل ، اگر بخواهد اقتضا آت حرفه را ، به نحو کامل و مطلوب رعایت کند ، ناخواسته وارد جریانی می شود که مدیریت آن ، آنجا که این فرآیند با خانواده اصطکاک پیدا می کند ، از توان او بیرون است . در این جا همسر و فرزندان – البته وقتی به اندازه کافی بزرگ شده باشند – می توانند استحکام خانواده را حفظ و عضوی از آن را که به کار وکالت مشغول است ، حمایت کنند . بر عکس اگر همسر وکیل قادر به درک موقعیت و وضعیت نباشد و نتواند آن را مدیریت کند ، خانواده به سرعت به سوی تلاشی خواهد رفت .
آنچه مسلم است کارهای مهم و سنگین و حساس در توان وکیلی که با همسرش اختلاف جدی دارد نیست.

منبع: کتاب آسیب شناسی وکالت

ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *