پاسخ به سوالات پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران (قسمت دوم)

پاسخ به سوالات پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران (قسمت دوم)

۳- شاید بحث برانگیزترین مورد در “لایحه جامع وکالت رسمی” مبحث سوم از فصل اول (هیئت نظارت) است. وجود چنین نهادی در کانون‌های وکلا چه تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم بر امر “استقلال” کانون‌ها می‌تواند داشته باشد؟
ج ۳- البته، همانطور که فرمودید، شاید ماده ۲۵ لایحه مذکور در مورد هیئت نظارت “شاه بیت” این قصیده باشد. اما این لایحه از بدایع و نوادر دیگر هم خالی نیست. مثلاً:
-دادستان انتظامی کانون وکلا قاضی شاغل دادگستری (و نه وکیل) است.
-در دادگاه بدوی انتظامی وکلا، رای را یک قاضی شاغل دادگستری صادر می‌کند و دو نفر وکیل به عنوان مشاور بدون حق رای در دادگاه حضور دارند!!
-هیئت نظارت بر سرنوشت وکلا و کانونها حاکم است و می‌تواند پروانه وکلا و اعضای هیئت مدیره را به لحاظ “تخلفات غیر انتظامی” باطل کند. توجه دارید که “تخلفات غیرانتظامی” چه دایره وسیعی می‌تواند داشته باشد. همچنین ابطال انتخابات کانون‌ها در اختیار هیئت است.
-پروانه وکالت، با دو امضا یکی مربوط به رئیس سازمان (یعنی همین کانون فعلی خودمان) و دیگری مربوط به رئیس کل دادگستری استان صادر می‌شود. یعنی اگر، مثلاً، رئیس کل دوست نداشت به کسی پروانه بدهد، می‌تواند امضا نکند. البته واضع این متن لطف کرده و در چنین حالتی به فرد محروم از وکالت اجازه داده به “هیئت نظارت” اعتراض کند!!
-همینطور اتیان سوگند هم – که شرط وکیل شدن است – با حضور رئیس کل دادگستری استان باید انجام شود. یعنی اگر رئیس کل حاضر نشد سوگندی هم انجام نخواهد شد. این عدم حضور کلاً غیرقابل تدارک و اعتراض است (حتی در “هیئت نظارت”).
– وکیل معاصدتی – یعنی وکیلی که برای مردم وکالت مجانی می‌کند، در صورت موفق شدن موکلش در دعوا،تازه می‌تواند علیه طرف – که محکوم شده – دادخواست بدهد و حق الوکاله اش را مطالبه کند!
– به هیئت نظارت اختیار داده شده در خصوص اموال منقول و غیرمنقول و وجوه کانونها تصمیم مقتضی بگیرد. معلوم نیست با توجه به حرمت مالکیت مشروع و اینکه این اموال متعلق به چهل هزار وکیلی است که کوچکترین کمکی از خزانه و بیت المال نگرفته‌اند، “هیئت نظارت” چه کاره است که در مورد این اموال “تصمیم مقتضی” بگیرد؟ ظاهراً تدوین کنندگان متن فراموش کرده‌اند چیزی به اسم “قاعده تسلیط” وجود دارد!. خلاصه کنم: همین ماده ۲۵ و هیئت نظارت برای اینکه فاتحه استقلال کانون وکلا خوانده شود کافی است.
ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *