پاسخ به سوالات پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

پاسخ به سوالات پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران

۱- با توجه به اینکه در هفته قوه قضاییه قرار داریم، ارزیابی جنابعالی از جایگاه “نهاد وکالت” در سیستم قضایی فعلی کشور چیست؟ با توجه به این اصل پذیرفته حقوقی که نهاد وکالت می‌بایست از نهاد قضاوت مستقل بوده و وکیل در محاکم قضایی تحت تاثیر “نهاد قضاوت” نباشد، شرایط فعلی را چگونه ارزیابی می‌فرمایید؟
ج۱- بر مبنای گفته‌ها این تمایل که مثلاً همگان در همه دعاوی – اعم از مدنی و کیفری – وکیل داشته باشند، حداقل از زمان تصویب برنامه سوم توسعه، از جانب مقامات دولتی و قضایی ابراز شده است. ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه – حسب ادعا – در پی تحقق بخشیدن به این خواسته است. اما نکته‌ای در اینجا وجود دارد و آن ویژگی‌های “وکیل” است. وکالت دعاوی امروزه با خصوصیاتی تعریف و شناخته می‌شود که جنبه بین المللی و جهانی دارد و حتی در مستند سال ۱۹۹۰ سازمان ملل متحد، که در هاوانا تصویب شد، آمده است.مهمترین ویژگی استقلال وکیل از دولت و حکومت وابستگی‌اش به سازمان مستقلی به نام “کانون وکلا” است که از وکلا و بدون دخالت قوای حاکم تشکیل می‌شود. به نظر می‌رسد این ویژگی مورد قبول قوه قضائیه ما نیست و این عدم قبول را در قانونگذاریهای مختلف و ضوابط تنظیم شده برای وکالت می‌توان به وضوح دید. بنابراین ارزیابی بنده از جایگاه نهاد وکالت در سیستم فعلی کشور، منفی و توام با نگرانی فراوان است.
۲- یکی از دغدغه‌های اخیر جامعه حقوقی ما و بالاخص جامعه وکلا، لایحه‌ای موسوم به “لایحه جامع وکالت رسمی” است که از سوی قوه قضاییه به مجلس شورای اسلامی جهت تصویب ارسال شده است. با توجه به اینکه این لایحه مستقیما مربوط به وضعیت شغلی و حرفه‌ای جامعه وکلای کشور می شود، اتحادیه کانون وکلا تا چه حد در تهیه و تنظیم این لایحه نقش داشته است؟
ج۲- نه تنها “اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران” (اسکودا) و هیچیک از کانون‌های ۲۲ گانه کوچک‌ترین نقشی در تدوین و تنظیم “لایحه وکالت رسمی” نداشته‌اند، بلکه حتی از مضمون و محتوای آن هم – تا همین اواخر – مطلع نبوده‌اند. آگاهی اتحادیه و کانونها از مدلول این لایحه عجیب صرفاً اتفاقی بود. اگر سوال کنید “چطور می‌شود کانونهای وکلا و وکلا از قانونی که مربوط به آنها و حق دفاع مردم است کلا بی اطلاع باشند؟” بنده جوابی ندارم و در حیرت و شگفتی شما سهیم خواهم بود. نمی‌دانم طراحان این متن مشعشع در قبال این پرسش منطقی چه جوابی دارند.
ادامه دارد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *