درگذشت استاد محمد علی اسلامی ندوشن

بنیاد حقوقی بهمن کشاورز درگذشت استاد محمدعلی اسلامی نُدوشَن شاعر، منتقد، نویسنده، مترجم، حقوقدان و پژوهشگر ایرانی را به عموم علاقمندان به فرهنگ این مرز و بوم و جامعه حقوقی تسلیت می گوید.
وی زادۀ سوم شهریور ماه هزار و سیصد و سه و تحصیل کرده رشته حقوق بین‌الملل از فرانسه بود و پس از بازگشت به ایران، ابتدا به عنوان قاضی در دادگستری مشغول شد اما پس از مدتی به دعوت فضل‌الله رضا به دانشگاه تهران رفت. از سال ۱۳۴۸ تا دو سال پس از انقلاب بهمن ۵۷ در دانشکده حقوق و دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، دروس حقوقی و ادبیات تطبیقی تدریس کرد. محمد اسلامی ندوشن سالها از جمله نویسندگان روزنامه اطلاعات و روزنامه اطلاعات بین‌المللی بود که به‌طور همزمان در لندن و لس‌آنجلس منتشر می‌شد. ایشان از جمله پرکارترین ادبا و محققان معاصر ایران بود و علاوه بر تألیف کتاب به ترجمه آثار غیرایرانی به زبان فارسی از جمله آثاری درباره ادبیات و فرهنگ ایران پرداخته‌است. از وی بیش از ۷۰ تألیف و ترجمه و صدها مقاله باقی مانده ‌است. از دوستان صمیمی ایشان می توان از آقایان نجف دریابندری، صارم الدین صادق وزیری، محمد روشن، مصطفی بی آزار، کریم کشاورز و احمد سمیعی گیلانی نام‌ برد.
مقالات متعددی از وی در مجلات «پیام نو»، «مجله سخن»، «یغما»، «راهنمای کتاب » و «نگین» چاپ شده‌است. شاید این همکاری در «مجله پیام نو» و اصالت یزدی بودنشان بود که منجر به آشنایی و دوستی صمیمانه وی با کریم کشاورز شد.
صمیمیت و دوستی آنها تا بدانجا پیش رفت که کتاب حسن صباح، تالیف کریم کشاورز، با همت و دبیری دکتر ندوشن در سال ۱۳۴۴ توسط نشرابن سینا و جهت آشنایی جوانان با فرهنگ و تمدن سرزمین ایران انتشار یافت.
به زودی و پس از۵۷ سال، کتاب حسن صباح تالیف کریم کشاورز توسط انتشارات کشاورز منتشر و روانه بازار خواهد شد.
هفت اردیبهشت ماه هزار و چهارصد و یک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *