همبستگی حرفه ای و صنفی کانونهای وکلا و اتحادیه سراسری کانونهای وکلا

همبستگی حرفه ای و صنفی کانونهای وکلا و اتحادیه سراسری کانونهای وکلا

مصاحبه اختصاصی کمیسیون انفورماتیک با استاد بهمن کشاورز در حاشیه افتتاحیه سالن همایش های کانون وکلای دادگستری استان قم- قسمت اول

با عرض سلام و خیر مقدم خدمت حضرتعالی، اخیرا در کانال تلگرامی خود مطلبی را فرمودید مبنی بر اینکه “اتحاد رمز پیروزی وکلاست” و بسیار دقیق و حرفه ای به این موضوع پرداختید. لکن امروزه علاوه بر هجمه ها و فشارهای بیرونی، شاهد برخی شکاف ها بین همکاران نیز هستیم. پیرو فرمایش حضرتعالی چند سوال از استاد گرانقدر داشتیم:
سوال: در خصوص اهمیت اتحاد همکاران در مقابله با هجمه ها و فشارهای نهاد های مختلف نسبت به حرفه شریف وکالت علی الخصوص بحث استقلال، چنانچه سفارشی یا نکته ای لازم می دانید، بفرمائید:
ج: به نام خدا، اولا خیلی متشکرم که این فرصت را ایجاد نمودید و تشکر مجدد دارم از هیات مدیره کانون وکلای قم که این فرصت را به من دادند که در خدمت همکاران محترم در قم باشم. در مورد آنچه فرمودید ملاحظه بفرمایید که من بارها عرض کردم که وکالت یک شغل نیست در واقع یک ارزش است و بنابراین باید چنان وکلا رفتار کنند و چنین رفتار کنیم که این وصف یعنی با ارزش بودن را بتوانیم حفظ کنیم در عین حال به یاد داشته باشیم که کانون های وکلا شاید تنها واحدها و سازمان هایی باشند که مدیریتشان مطلقا از طرف اعضای حرفه، انتخاب می شوند. بنابراین اداره و مدیرت کل آحاد این حرفه هم عملا وابسته به فرد به فرد آنها است. در عین حال از آنجائی که کانون های وکلای ایران در قالب اتحادیه کانون های وکلا به هم پیوستند، یک قدرت اجتماعی و حرفه ای و صنفی بسیار بزرگی ایجاد کردند که من تصور نمی کنم این همبستگی و وابستگی در هیچ حرفه ای در سراسر ایران وجود داشته باشد که این فی حدنفسه بسیار ارزشمند است، نه فقط برای آحادش بلکه برای همه افراد جامعه از نظر حق دفاع مردم و از نظر حق دفاع کشور در قبال حملات و هجمات خارجی در موسسات بین المللی و مراجع بین المللی و همینطور برای حفظ و استیفای حقوق فردی و اجتماعی مردم صرفنظر از اینکه موکل یک وکیل خاصی باشند یا نباشند. به تعبیری دیگر یکی از وظایف مهم کانون های وکلا و وکلای دادگستری، پاسداری از قانون اساسی است، به ویژه پاسداری از آن حقوقی که در فصل مربوط به حقوق ملت آمده. توجه می فرمایید که آنچه عرض کردم وظیفه بسیار خطیری است. انجام این وظیفه خطیر جز با همبستگی کل این سازمان ها با هم و کل این افراد با هم میسر نیست. اینکه اشاره فرمودید ممکن است بین وکلا احیانا فاصله ای باشد، بله در مسائل حقوقی و در مقام دفاع از موکل بدیهی است که هر وکیل نظر علمی و شخصی و تخصصی خود را اعمال می کند و باید بکند . اما آنجاکه بحث حقوق عمومی و حقوق عامه مردم و قانون اساسی و موضوعاتی از این قبیل مطرح است، بنده گمان می کنم که بین وکلا یکپارچگی و وحدت هست و انشا… خواهد بود و در طی زمان هم تعمیق خواهد شد و توسعه خواهد یافت.

سوال : در خصوص نقش کانون ها و اسکودا در بوجود آوردن این امر مهم بفرمائید؟
ج: خیلی روشن است که کانون ها واسطه العقد و محل پیوستگی وکلا باهم هستند. اسکودا واسطه العقد و محل پیوستگی کانون های وکلا با هم است. بنابراین نقش هر دو اینها بسیار حیاتی و مهم و غیرقابل انکار است . آنچه که باید به آن توجه کرد این است که ما به عنوان آحاد وکلا و هیات های مدیره کانون ها به عنوان نمایندگان اعضای کانون های خودشان برای این مساله بهای کافی قائل شوند و سعی کنند که کاملا پاسدارش باشند.
سوال: ایجاد مرکزی موازی با کانونهای وکلای دادگستری به نام مرکز امور مشاوران قوه قضائیه تا چه حد تاثیر در اتحاد وکلا می گذارد. آیا می تواند به اتحاد وکلا لطمه ای وارد آورد یا خیر؟
ج: ملاحظه بفرمایید ما در اصل با ایجاد این تشکیلات به علت عدم نیاز به آن موافقتی نداشتیم و مخالف بودیم و بارها هم ابراز مخالفت کردیم و در جهات مختلف هم کوشیدیم که این مسئله ختم به خیر شود که البته تا الان نشده. به گمان من در نهایت امر، وجود این دو سازمان موازی بهم خواهد پیوست و بعد از آن یک سازمان بیشتر نخواهد بود. بدیهی است وقتی این اتفاق افتاد همان اتفاق و اتحادی که فعلا بین وکلا است، بین اعضای جدید و وکلای سابق و کانون های سابق هم موجود خواهد بود. بدیهی است که انجام این امر چیزی نیست که سرسری و بدون توجه کافی محقق بشود زیرا که مسائل گوناگونی در این زمینه مطرح می شود مثل مسائل فنی و تخصصی ، میزان صلاحیت ها و مسائل مادی که یک عده بخواهند وارد یک تشکیلات از سابق موجود و منسجمی که اموال و تشکیلات و مسائل ویژه و خاص خودش را دارد بشوند. اینها همه باید حل بشود برای اینکه یک کار اصولی و درستی صورت بگیرد.

بدیهی است تا زمانیکه این حالت موازی وجود دارد کانون های وکلا برای اینکه بتوانند این ماجرا را به نحو مطلوبی تمام کنند باید کاملا مثل مشت بسته، متحد باشند تا این کار به سامان برسد.
بدیهی است ماهمچنان که به کرات گفتیم، این سازمان در زمانی ایجاد شد که به استناد ماده ۱۸۷ ، محمل قانونی داشت و تعدادی هم وکیل جذب کرد . در مورد اقداماتی که در حد قانون و در مدت اعتبار این قانون که همان برنامه سوم توسعه بوده انجام داده ، بحثی نداریم. هر اقدام بعدی و خارج از این محدوده که ولو با استدلال هایی که حتما چندان انسجام و استحکامی ندارد انجام شود، به نظر ما قابل قبول نیست ولی امیدواریم که به هرحال هرچه انجام می شود در قالب قانونی و درست باشد. انشالله
کمیسیون انفورماتیک کانون وکلای دادگستری استان قم.
یک آدر ماه هزارو سیصدو نود و هفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *