صداقت، صراحت و تعادل، اساس وکالت است

صداقت، صراحت و تعادل، اساس وکالت است

وکلا باید در اخلاق حرفه‌ای خود سه امر مهم صداقت، صراحت و تعادل را به عنوان اصل و اساس وکالت خود قرار دهند.
اخلاق حرفه‌ای امری اساسی و غیرقابل انکار است و در تمام دنیا موضوع جدی یی است که وکلا با رعایت اصول آن می‌توانند در زمینه شغلی خود موفق عمل کنند. اما مهم‌تر از آن اخلاق عمومی و ترویج آن در جامعه است که وکلا به خاطر حرفه خود باید در این زمینه بیشتر فعالیت کنند.
وکالت به عنوان شغلی که خدمت عرضه می‌کند، شغلی ارزشی محسوب می‌شود . عده‌ای وکلا را از قبول پرونده‌هایی چون قتل، ترور، منافات با عفت عمومی، تروریست منع می‌کنند در حالی که در قانون همه مردم حق دفاع دارند و تا زمانی که جرم و محکومیت افراد ثابت نشود به عنوان متهم حق دفاع از خود جهت اثبات بی گناهی را دارند که این حق دفاع در جامعه از طریق وکلا اعمال می شود.
وکلا در بررسی پرونده‌ها باید کمال دقت را داشته باشند تا حقی از کسی ضایع نشود به طوری که در زمان کشف DNA در آمریکا و برررسی مجدد پرونده‌ها نشان داده شد که در ۲۰۰ مورد از احکام اجرا شده مانند اعدام، فرد بی گناه بوده و به خاطر دفاع نادرست محکوم شده است.
وکلا باید در ارائه مشاوره احتیاط کنند که دچار تعارض منافع در برخورد با افرادی که برای مشاوره می آیند نشوند .
خصوصیات رفتاری و مشخصات ظاهری وکیل دادگستری باید با اهمیت حرفه اش متناسب باشد. منظم و مرتب بودن لباس، رعایت هماهنگی رنگها در لباس پوشیدن، انتظاری است که جامعه از وکیل دادگستری به عنوان نمونه قشر روشنفکر و تربیت شده اجتماع دارد.
رعایت حداکثر ادب در قبال حکام دادگاه‌ها و مسئولین قضایی، رعایت وقار و ابهت در رفتار و گفتار در مراجع قضایی امری بدیهی است که رعایت این موارد در کلیه اجتماعات به لحاظ آنکه وکیل دادگستری به سهولت الگو و نمونه‌ای برای حرکات دیگران قرار می‌گیرد مورد توجه است.
درباره حفظ حرمت همکاری باید گفت اینکه دو وکیل در مقام دفاع از حقوق موکلین خود با یکدیگر تعارض علمی و فنی پیدا کنند، امری قابل قبول و شاید ناگزیر است، اما اینکه این اختلاف علمی و فنی جنبه معارضه شخصی و برخورد فردی پیدا کند، به هیچ وجه پذیرفته نیست.
وکلا در بیان محتوا صداقت، صراحت و تعادل را باید رعایت کنند همچنین رازداری را به عنوان شاخص‌ترین ویژگی یک وکیل حفظ کنند.
دفتر وکیل اهمیت و قداستی چون دادگاه دارد. پس وکیل در برخورد با موکل باید نهایت دقت و ریزبینی را داشته باشد.

🔹خبرگزاری ایسنا
بیست و چهارم خرداد ماه یکهزارو سیصد و نود وسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *