حل مساله آب نیازمند تشکیل ستاد یا تشکیلات ویژه

حل مساله آب نیازمند تشکیل ستاد یا تشکیلات ویژه

به یاد دارم که در آغاز دوره اول ریاست جمهوری رییس دولت اصلاحات با توجه به اینکه هیچ تخصصی در زمینه آب و مسایل مربوط به آن ندارم و نداشتم به لحاظ احساس خطری که بر مبنای غریزه می کردم نامه ای خدمت ایشان نوشتم و متذکر شدم که باید اکنون به مساله آب توجه شود.
بعد از مدت‌ها از دفتر ریاست جمهوری نامه‌ای آمد که بر مبنای نامه بنده خطاب به مقامی در وزرات نیرو نوشته شده بود و به ایشان گفته شده بود با اینجانب هم در این مورد صحبت کند و رونوشت هم به من داده بودند. از این مرحله به بعد هیچ خبری نه از آن نامه و نه از آن رونوشت و نه از آن مقام نشد و مساله آب و کمبود آب مشغله دائمی بنده بوده و هست.
شاید اینک زمان اتخاذ تدابیر جدی و موثر در این مورد باشد . مسلم است که با توجه به آنچه به عنوان فرد غیر متخصص شنیده ام و خوانده ام، مشکل کم آبی و قلّت آب بیشتر در زمینه مصارف کشاورزی مطرح است و مصارف خانگی چندان اهمیتی ندارد.
به یاد دارم که در آن زمان بر مبنای آنچه که اهل فن به بنده گفته بودند در همان نامه عرض کرده بودم که لازم است تمام مجاری آب‌های کشاورزی یا با لوله هایی که ایزوله شده باشند پوشانده شوند یا کف‌سازی شود و روی آن‌ها هم پوشانده شود.
البته شاید این کار، دشوار بود و هست و شاید هزینه بسیاری داشت و دارد؛ اما در کشوری که گفته می شود به زودی موضوع آب در آن به حدی از بحران خواهد رسید که شاید قسمت هایی از کشور خالی از سکنه شود بهتر است پول نفت و درآمد مملکت برای مواردی از این گونه هزینه شود تا جلوی ضایعات آینده گرفته شود.
قانون تقسیم عادلانه آب که پس از انقلاب تصویب شده حاوی نکات جالب توجه و دقیقی است، اما همانند تمامی ساخته‌های ذهن بشر به طور قطع نیاز به اصلاح و تکمیل دارد.
تاکید می کنم به عنوان فردی غیر متخصص به گمان من هر اقدامی که در زمینه صرفه جویی در آب و ذخیره منابع آبی و پیش بینی آینده از نظر خشکسالی به عمل آید و هر هزینه ای که داشته باشد قطعاً باید مورد قبول واقع شود؛ زیرا تجسم کشور یا محل یا خانه ای که در آن آب نباشد بسیار بسیار وحشتناک است یعنی حیات از آنجا رخت برخواهد بست. فرموده اند و جعلنا مِن الماء کل شیءٍ حی

به عقیده من مسئولان باید هرچه زودتر در جوار سایر مسائل مبتلابه اعم از سیاسی، داخلی، خارجی، بین المللی و … مساله آب را در اولویت قرار دهند. این تاکید به این دلیل است که در صورت رسیدن به نقطه ای که چه از نظر کشاورزی و چه از نظر مصارف خانگی شهرها آب نداشته باشیم و بحث جیره بندی و بعد از آن بحث فقدان و عدم مطرح شود؛ در واقع دیگر از تاک و تاکنشان اثری نخواهد بود تا ما به سایر امور بپردازیم.
گمان بنده این است که در خصوص آب و مسایل مربوط به آن شاید باید ستاد یا تشکیلات ویژه و یا کمیسیون ویژه و مواردی از این دست متشکل از نمایندگان هر سه قوه و در عین حال همه نهادها و ارگان هایی که در کشور ما وجود دارند و می توانند تصمیمات لازم الاجرا بگیرند تشکیل شود، تا این موضوع را به طور جدی پیگیری کند .
این تاسیسات و تشکیلات نیز باید مکلف باشند که نتیجه بررسی ها و برنامه ریزی های خود را برای مثال هر هفته یک بار به نمایندگان ملت در مجلس تقدیم کند و همان گزارش نیز از طریق رسانه های عمومی عینا به اطلاع آحاد مردم برسد، در غیر این صورت گمان می کنم به زودی به نقطه ای خواهیم رسید که افسوس بر گذشته دیگر حاصلی نخواهد داشت.
خبرگزاری ایسنا
چهاردهم فروردین هزارو سیصد و نود و هفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *