مسافرت های نوروزی و قوانین راهنمایی رانندگی

مسافرت های نوروزی و قوانین راهنمایی رانندگی

بهار تلخی‌ها را می‌زداید و شیرینی‌ها باقی می‌ماند
تعطیلات نوروز همواره یادآور خاطرات تلخ و شیرین است و معمولا حال‌و‌هوای بهاری نوروز، تلخی‌ها را می‌زداید و شیرینی‌ها باقی می‌ماند.
از دیدگاه بنده که همواره همه‌چیز را از نظرگاه حقوق و قانون می‌بینم، یکی از مسائل مهم که باید همشهریان عزیز و هموطنان گرامی به آن توجه داشته باشند، رعایت مقررات راهنمایی‌ورانندگی در تعطیلات نوروزی است.
اگر این را به یاد داشته باشیم که اولا این مقررات حاصل بررسی‌های سالیان طولانی در سطح بین‌المللی و کارشناسی‌های متعدد است و ثانیا این قوانین و مقررات به‌هیچ‌وجه جنبه سیاسی و جنایی ندارد و ثالثا عدم توجه به آنها بی‌اعتنایی و بی‌احترامی مستقیم به حقوق همشهریان و هموطنانمان است، آن‌گاه در شکستن این ضوابط تأمل و احتیاط خواهیم کرد.
وقتی در جاده پر‌ازدحام چالوس یا هراز کسی از شانه خاکی سمت راست جاده می‌راند و گمان می‌برد که بسیار زرنگ است و بعد هم با پلیس دست‌به‌یقه می‌شود یا زمانی در‌حالی‌که همه اتوبوس‌ها به خط زنجیر در سمت راست مشغول حرکت هستند، کسی با دیدن سمت چپ جاده که کاملا خالی است به این نتیجه می‌رسد که هیچ‌کس جز او عقلش نمی‌رسد که از سمت چپ هم می‌توان راند و به سمت چپ منحرف می‌شود و عده‌ای هم نظیر خود او به وی تأسی می‌جویند و به زودی راه چنان بند می‌آید که از نیروی نظامی و انتظامی و لشکر سلم و تور هم کاری ساخته نیست، چه کس یا کسانی را –جز خودمان- باید سرزنش کنیم؟
واقعیت این است که اگر همه این قواعد را رعایت کنند، ممکن است زمان سفر طولانی شود اما مسافرت به صورت شکنجه‌ای تحمل‌ناپذیر در نخواهد آمد.
همچنین است رعایت سرعت مطمئنه و عدم انحراف به چپ و متوقف‌نشدن در محل‌های ممنوع.
واقعیت این است که با کوچک‌ترین اشتباه، ممکن است عید به عزا تبدیل شود. وقتی هموطنان به مقصدهای مسافرتشان می‌رسند، از یک‌سو کسبه و میهمان‌پذیران محلی باید شرط میهمان‌نوازی را به‌جا آورند و در پی آن نباشند که سود یک‌ساله را در چند روز عید گرد آورند و از دیگر سو، مسافران نیز نباید در مقابل تأسی و اجحاف از جانب هر شخصی که باشد، سکوت کنند.
در تمام مدت عید، تا آنجا که به یاد دارم، تشکیلات کشیک دادسراها و تعزیرات حکومتی و اتاق اصناف فعال هستند.

ضمنا هموطنان به یاد داشته باشند کسی بدون ارائه کارت و حکم حق ندارد به بهانه‌های مختلف مزاحم آنها شود و اگر چنین شد، در فراخواندن مقامات مسئول اعم از اجرائی و قضائی تردید نکنند
به هر حال همه می‌دانیم قیمت‌ها وحشتناک است، امکانات محدود شده است و محدودتر هم خواهد شد و گمان نمی‌رود هیچ فرد یا طبقه یا گروهی جز آنها که همواره نانشان گرم و آبشان سرد بوده، از این ضایعات و آسیب‌ها مصون بمانند.
اما به‌هر‌حال زمان فرارسیدن سال نو است و طبق معمول باید دست به دعا برداریم، شاید که خداوند رحمت آورد و حال ما را به حال بهتری تبدیل کند. البته العیاذ بالله نمی‌گوییم که خدای ناکرده حالمان بد است و مشکلاتی وجود دارد. حوصله دردسر نداریم. والله اعلم.
روزنامه شرق-بیست و هفتم اسفند هزارو سیصد و نود و هفت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *