برای برقراری صلح در سر تا سر دنیا حقوقدانان جهان متحد شوید

برای برقراری صلح در سر تا سر دنیا حقوقدانان جهان متحد شوید

این مقاله توسط زنده یاد بهمن کشاورز و پس از برگزاری همایش بین المللی استقلال حرفه وکالت در مرداد ماه ۱۳۹۴ که در زمان تصدی ایشان به ریاست اسکودا و توسط اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران برگزار شد ، نگاشته شده است :  الف_اولین آفریده خداوند «عقل» است . یکی از منابع فقه «عقل» است و شاید بتوان گفت همه منابع این علم –در تحلیل نهایی- به عقل منتهی می شود . قواعد حقوقی ، ضوابطی عقلی هستند . مقایسه این قواعد و ضوابط در نظام های حقوقی گوناگون نشاندهنده همانندی آنهاست . این همانندی را چه در آنچه به مبانی و اصول مربوط است و چه در قواعد ناظر به فروع می توان یافت . تفاوت ها بیشتر ناظر به ضوابط شکلی و آیین دادرسی است . بگذریم که از این حیث هم نظام های حقوقی ، کم و بیش، در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. زیرا در اینجا هم «عقل» حکم می کند .
خلاصه اینکه وقتی در علم اصول از «بنای عقلای عالم» به عنوان یک قاعده و ضابطه یاد می کنیم منظور توافق و همفکری همه عقلای دنیا بدون توجه به ملیّت و نژاد و جنسیت و مانند اینهاست .  ب_در رویارویی موجودات زنده غیر از انسان بیشتر از دو حالت حادث نمی شود: یا از آغاز یکی از آنها می گریزد و یا به جنگ و زد و خورد می پردازند تا یکی از آنها فرار کند یا بگریزد . اما در رویارویی انسانها حالت سومی هم قابل تصور است : مذاکره و رسیدن به توافق و راه حل مسالمت آمیز . واضح است که این رایزنی و گفتگو وقتی ممکن و نتیجه بخش است که طرفین یا اطراف مذاکره مبانی و قواعد مشترکی را قبول داشته باشند . همان مبانی و قواعدی که با وحدت مضمون با الفاظ و عبارات فارسی و انگلیسی و عربی و فرانسه و اسپانیایی و روسی و لاتین و غیره بیان می شود .
ج_قوقدانان در جوامع گوناگون کسانی هستند که قواعد عقلی را در قالب قوانین و مقررات می آموزند و کاربرد این ضوابط و نحوه تعبیر و تفسیر آنها را یاد می گیرند و با توجه به آنچه گفته شد زبان واحد دارند. از این رو است که در موقعیت های بحرانی و برخوردهای انسانی که ممکن است به جنگ و کشتار منتهی شود ، اگر از حقوقدانان برای مذاکره و حل و فصل قضیه استفاده شود ، معمولاً قضیه ختم به خیر خواهد شد. استفاده از حقوقدانان در اداره کشورها نیز معمولاً نتیجه مثبت و سازنده ای داشته و به صلح و آرامش و آبادی منتهی شده است (تجربه مالزی)

کانون بین المللی وکلا بزرگترین سازمان بین المللی وکلای مدافع – به عنوان افراد اجلا و اکمل مفهوم حقوقدان- است که بسیاری از کانونهای وکلای دنیا و همینطور گروه کثیری از وکلا به طور انفرادی در آن عضو هستند . این سازمان می تواند در گسترش و حفظ صلح جهانی از طریق گفتگو و رایزنی وکلا و حقوقدانان طرف های مخاصمه موثر باشد . زیرا حقوقدانان زبان یکدیگر را می فهمند و در مخاصمات به جای تفنگ از قلم و زبان استفاده می کنند. همایش بین المللی مرداد ماه ۱۳۹۴ که توسط اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران و با حضور نمایندگان کانون بین المللی وکلا برگزار شد جلوه ای بود از این ابزار و راه حل بالقوه . ازاین رو به شعاری که تیتر این مطلب است باید جدی تر و بیشتر بیاندیشیم: «حقوقدانان جهان متحد شوید»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *