همه مردم بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی حق دفاع دارند

همه مردم بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی حق دفاع دارند

همه‌ مردم بر اساس اصل ۳۵ قانون اساسی حق دفاع دارند. کسی که با اصل ۳۵ قانون اساسی مخالفت کند یعنی با احکام الهی مخالفت کرده است زیرا قانون مبتنی بر فقه و فقه مبتنی بر احکام الهی است.
وکیل از متهم به ارتکاب جرم دفاع می‌کند نه از جرم.
مفهوم دفاع در امور کیفری نفی کلی اتهام نیست، بلکه در بسیاری از موارد بحث عدم انطباق عمل و عنوان انتسابی مطرح است. در دانشکده‌های حقوق، حقوق آموزش داده می‌شود، اما هنر قضاوت و دفاع را باید جداگانه آموخت، مانند اینکه هنر استفاده از سلاح به نحوی است که تا آن را در دست نگیری نمی‌توانی از آن استفاده کنی. هنر دفاع به معنای بکار گیری ابزار حقوقی برای حفظ حقوق موکل است. قطعا تاکنون به عنوان وکیل و کارآموز و… شنیده اید که چطور از قاتل دفاع می‌کنید؟ این یک سئوال ساده است. بعضی سئوال را پیچیده تر می پرسند، مثلا اینکه هر دو طرف وکیل دارند چطور کسی که می داند پرونده‌اش به نتیجه نمی رسد آن را قبول می‌کند؟ پاسخ این است که در دفاع از حرفه در زمینه امور کیفری اولا ما از قاتل یا سارق دفاع نمی کنیم. ما از متهم به قتل و متهم به سرقت دفاع می کنیم. مفهوم دفاع در امور کیفری نفی کلی اتهام نیست، بلکه در بسیاری از موارد بحث عدم انطباق عمل و عنوان انتسابی مطرح است. در امور مدنی هم در پاسخ به این شبهات می گوییم رای دادگاه بدوی دارای تجدیدنظرخواهی و بعضا دارای فرجام خواهی است که نشان می دهد کار وکیل درست است و خدشه‌ای به آن وارد نیست. در گذشته‌های دور خبر دادند بزرگواری در یکی از شهرستان‌ها در جمع ابراز کرده که آیا حق الوکاله وکیلی که از متهم به فلان کار دفاع می کند در حکم وجه فلان نیست؟ ما هم در جواب گفتیم نظر شما در مورد حقوق قاضی‌ای که این شخص را تبرئه می‌کند چیست؟ اگر آن اشکال دارد این هم اشکال دارد. یک وکیل مشهور فرانسوی گفته افتخار من این است که هرگز دستی را که برای کمک به سمت من دراز شد رد نکردم. این حرف بسیار درست است. وکیل علی‌الاصول باید به کسی که نیاز به کمک دارد کمک کند، اما در یک مورد باید از پذیرش وکالت اجتناب کنیم آن هم زمانی است که به دلیلی نسبت به موضوع یا فردی که مرتکب جرم شده، پیش‌داوری کنیم. شروع دفاع شما زمان پذیرش موکل است. در این مرحله است که شما یا پرونده را می پذیرید یا رد می کنید.

اگر وکیلی شهره به تخصص در رشته‌ای باشد و برای مطالعه وقت بخواهد و پس از مطالعه بگوید نمی‌پذیرم نشانه ضعف برای موکل است و متهم در مقام ضعف در مقابل دادگاه قرار می‌گیرد. در دادگاه کیفری یک و دو به ویژه در جرایم علیه اشخاص توجه داشته باشید فردی که طرف شما است و مرتکب قتل شده برای شما آقای متهم است و برای مثال از عناوین قاتل بالفطره و … در خطاب قرار دادن او باید اجتناب کرد.در مقام دفاع باعث تحریک و رنجش طرف مقابل نشوید و ادله را مودبانه بیان کنید.
بر گرفته از: ایسنا فروردین یکهزار و سیصد و شصت و هفت و وکالت آنلاین خرداد یکهزار و سیصد و نود و شش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *