انتخاب هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مشق دموکراسی

انتخاب هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مشق دموکراسی

کانون وکلای دادگستری قدیمی ترین تشکل غیر دولتی قانونی مستقل در ایران است . اعضای این کانون در این مدت طولانی مباشر حفظ و اعمال حق دفاع مردم بوده اند .
هر چند این استقلال با تصویب قانون نحوه اخذ پروانه وکالت به جهات مختلف مخدوش شد و هر چند تصویب ماده صد و هشتاد و هفت قانون برنامه سوم توسعه عملاً این نهاد مستقل را در معرض اضمحلال قرار داد و هر چند آئین نامۀ اجرائیِ فراتر از قانونِ لایحۀ استقلال بر آن است که تیر خلاص را بر پیکر مجروح این نهاد دیرپا بزند و هر چند هر از چند گاهی کسانی – داسته یا ندانسته – تیرهای تهمت و بهتان را به سویش رها می کنند ، اما این شیر زخمی – به همت اعضایش – هنوز پیکر سنگینش رابر پاهای لرزانش ایستاده نگه داشته و می غرّد و حرکات دستانش که معاندین و دشمنان را تهدید می کند برای ایشان خوفناک و ترساننده است .
انتخابات جهت گزینش هیأت مدیره چنین نهادی ، با توجه به شرایط زمانی و مکانی ، اهمیتی بسیار فراتر از انتخابات یک صنف دارد . وکلای دادگستری در حیطه مشاغل مربوط به علوم انسانی – بنا بر اصل – هوشمندترینها ، فرهیخته ترینها و مبارزترین ها را در میان خود دارند .
اینکه انتخابات این صنف چگونه برگزار و چه کسانی با چه ویژگیهائی برگزیده می شوند و اینکه میزان علاقه اعضای صنف به این رویداد و حضورشان در آن چقدر است ، صرفاً نشاندهنده ویژگیهای یک صنف و اعضای آن نیست ، بلکه می تواند مبنای قیاس برای ارزیابی کل اجتماع ، در یک مقطع تاریخی خاص ، قرار گیرد .
پس باید منتظر ماند و دید وکلای دادگستری در روز انتخابات چه خواهند کرد ، تا چه حد در صحنه حضور خواهند داشت و چه کسانی را بر خواهند گزید ؟
اینکه برگزیدگان یک قوم چگونه مشق دموکراسی می کنند ، می تواند نشانه ای باشد از اینکه سایر افراد آن قوم در این مسیر کجا ایستاده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *