وکلا و ابزار های دفاعی

وکلای دادگستری صرف نظر از اینکه اتهام موکل در پرونده‌های کیفری چه موضوعی است ، حسب سوگندی که یاد کرده‌اند مکلف به دفاع از موکل هستند. وکیلی که برخلاف این امر عمل کند، خائن به موکل درخور تعقیب انتظامی است
در عین حال ، در پرونده‎های کیفری وکیل از قتل، ضرب‎و‎جرح، سرقت و… دفاع نمی‎کند. او با توجه به حق دفاعی که متهمان به موجب اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‎المللی مدنی و سیاسی و اصل۳۵ قانون اساسی و ماده‎واحده انتخاب وکیل به توسط اصحاب دعوا دارند، از متهم به قتل، متهم به زنا یا متهم به سرقت دفاع می‌کند.

این فرهنگ باید متداول شود و مردم بیاموزند که یکی از حقوق همگان حق دفاع است. گسترش این فرهنگ باعث می‌شود که وکلا از تعرض افراد بابت انجام وظیفه قانونی خود مصون بمانند.

وکلا نیز از یک‎سو باید احتیاط‌های لازم را در قبال رفتارهای احتمالی افراد نابخرد معمول دارند و از سوی دیگر کانون‌های وکلا باید وکلا را به ابزارهای دفاعی در حد متعارف مجهز کنند؛
کاری که اینجانب در زمانی که افتخار تصدی کانون مرکز را داشتم به انجام رساندم و وکلا به ابزارهای دفاعی کارآمدی که هم شوک الکتریکی می‎داد و هم گاز اشک‎آور پرتاب می‎کرد، مجهز شده بودند. متاسفانه ادامه این برنامه با مخالفت برخی نهادها و مسئولان مواجه شد که البته آن مسئولان مخالف خود از محافظت وکلا در قبال خطرات احتمالی عاجز ماندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *